Alla inlägg under november 2008

Av Nina-Åsa - 27 november 2008 23:29

25 Okt var vi till Brunmåla och träffade den tyske veterinären Björn Nolting. Vilken människa…. Han såg direkt vilket ben den handlade om trots att 90% av de som sett Gordon inte tror att han är halt alls. Björn böjde höger bak på sedvanligt sätt, ingen reaktion i has, kota eller höft. Sen böjde han på ett för mig nytt sätt. Han tog höger bak och böjde in under magen och fram mellan vänster fram och bakben. Då blev han ordentligt halt! Kände en otrolig lättnad att äntligen hitta orsaken.

Problemet är enligt Björn inflammation i si-leden i bäckenet. En muskel på korset krampar också till följd av inflammationen, vilket i sin tur gör att ischias nerven kommer i kläm. Därav känslan av att tappa bakbenet.

Men han tror att Gordon kommer att bli frisk!!!Det kommer antagligen att krävas några behandlingar med tanke på att han haft problemet  i nästan 2 år. Han sprutas med antiinflammatoriskt och muskelavslappnande läkemedel.

I går var vi på första återbesöket. Fick då en ny veterinär, så  lite svårt att utvärdera första behandlingen.

Men jag tror han mår mycket bättre. Nu leker han för fullt igen, och är ett monster att hantera!Totalt understimulerad! Borde nog lära honom göra konster, inte riktigt min grej dock. Idéer mottages tacksamt.Nästa återbesök i mitten på Dec och då får vi träffa Björn igen. /åsa

Av Nina-Åsa - 16 november 2008 17:08

Hej hopp! Jag har visst glömt bort att uppdatera upplevelsen av att rida med senskydd. Det fungerar riktigt bra!

Jag tycker att hon skrittar på mer, mer energiskt, dock inte större i steget. Men det känns faktiskt skillnad. Hon är glad som attan oxå! Har skrittat med sällskap ett par dagar och hon som tidigare "surat" över om någon häst är för nära, försökte nästan trycka in sig emellan de två framförvarande hästarna! Öronen framåt, positiv och glad, tycker det är den självklaraste sak i världen att gå mitt i, häst framför och bakom, gärna någon på sidan oxå, som hon kan trycka sig mot!

Sammanfattningsvis så beter hon sig som om hon i varje fall inte har ont längre. Och skydden hjälper till!

Av Nina-Åsa - 15 november 2008 16:56

Nu är stallet på G! Tänkt, idag fick vi hop fem st skrittande hästar, för en gemensam tur. Vi skrittade i en hel timme, utan att det var tråkigt! Fantastiskt vad lite sällskap kan göra! Dessutom hade vi sällskap av en gående man och hans tre löst springande hundar. Det piggade upp lite på takten!

Efter vår lilla tur så grillade vi korv bakom stallet, M hade fixat vedbrasa. Mysigt!

Jo, vi fick hit en ny inackordering idag, en fyra årig valack. Hög som sjutton! Min häst blir allt mindre för varje ny häst som kommer. Förr trodde jag hon var 1.35mkh men det har droppat ned till 1.32 tror jag :(  Jag borde kanske ha en lite högre häst, dock inte större, för mage det har hon ; )

Tro det eller ej, nu har jag precis hällt upp ett glas vin, och då kopplade jag upp mig på bloggen direkt! Kom på att Å och C skulle ha vinkväll i kväll och då finns ju chansen att de går in på bloggen och tycker till lite....då är det kanske lite kul att jag har skrivit något nytt de kan läsa och kommentera!

Ha en trevlig kväll tjejer! N

Skapa flashcards