Alla inlägg den 20 oktober 2009

Av Nina-Åsa - 20 oktober 2009 22:48

Idag hade bromsknappen hakat upp sig fullständigt!!! Och jag som precis börjat tycka han blivit ridbar...

Började ridpasset helt som vanligt på liten volt, så han lugnar ner sig. Testar sen att framåtdrivande och förhållande hjälper sitter som de ska. Allt går jättebra. Flyttar honom mycket för skänkeln eftersom det är där han ofta överreagerar, även det fungerar. Tills helt plötsligt när jag lägger till vänsterskänkel varligt men tydligt och han toköverreagerar. Kastar sig i sidled, jag kommer i obalans och han reagerar med att försöka springa ifrån mig. Resultatet blir sken galopp i ca 15 varv i paddocken som är 20*40meter. Han går då inte alls att kommunicera med, går inte att styra eller sänka tempot. På långsidan mot stallet lugnar han sig något, fortfarande snabb galopp men inte sken, för att sen på kortsidan passera för nära staketet så min sko slår i staketet, vilket ger honom ytterligare en anledning att skena ivär på nästa långsida. Så fortsätter det varv på varv. Efter de 15 varven lugnar han sen ner sig och då är allt som vanligt igen?! Fullt ridbar igen utan minsta stress. Blir nog banan några månader till innan vi vågar oss utom inhängnat område....

Fram tills nu har jag bara åkt med i galoppracet och låssats som det var jag som bestämt att vi ska galoppera för att när han har sen gått att stanna varit nöjd med det lugnare tempot. Nästa gång planerar jag att när han ledsnar på att galoppera ska jag bara driva honom upp i ny galopp så det får bli lite jobbigt att springa. Får se om det har bättre effekt.

Men jag älskar min galning ändå, hoppas bara detta ska gå över snart. Tur att det är kurs i helgen


Av Nina-Åsa - 20 oktober 2009 12:51

När jag fick svar på håranalysen frågade hon flera gånger om han inte hade problem med magen, diarre eller mycket gaser. "Nej det har han inte haft någon gång hittills" svarade jag. Hon återkom till det flera gånger, "hade han verkligen inga symtom från magen". Sen han jag väl i stort sett bara avsluta samtalet innan Frakkur fick diarre, och det har han var eller varannan dag nu i tre veckors tid.

Tar in honom dagligen för ett extra mål med stråfoder, ger Dofilus i havren men ingen större effekt än. I söndags startade jag kuren med Nuv Vomica för magen, så det har vi inte hunnit utvärdera än. Börjar fodra honom med torrt hö från och ned i eftermiddag.

Vet inte hur jag ska få bukt med magen på honom...

Snart har han väl sår efter all diarre. Köpte parrafinolja (igår) att ha på bakbenen för att lättare kunna torka bort skiten efter tips från Nina.

Han ser pigg och glad ut för övrigt och äter med god aptit, så det känns inte aktuellt att ta ut veterinär än.

Någon som har något bra knep?


I ridningen fungerar han bara bättre och bättre. Styrningen är reparerad! Gas och bromsknapparna är fortfarande lite ojämna, men de blir bättre. Kurs i helgen.

Skapa flashcards