Direktlänk till inlägg 20 oktober 2009

Dementerar ojämn bromsverkan

Av Nina-Åsa - 20 oktober 2009 22:48

Idag hade bromsknappen hakat upp sig fullständigt!!! Och jag som precis börjat tycka han blivit ridbar...

Började ridpasset helt som vanligt på liten volt, så han lugnar ner sig. Testar sen att framåtdrivande och förhållande hjälper sitter som de ska. Allt går jättebra. Flyttar honom mycket för skänkeln eftersom det är där han ofta överreagerar, även det fungerar. Tills helt plötsligt när jag lägger till vänsterskänkel varligt men tydligt och han toköverreagerar. Kastar sig i sidled, jag kommer i obalans och han reagerar med att försöka springa ifrån mig. Resultatet blir sken galopp i ca 15 varv i paddocken som är 20*40meter. Han går då inte alls att kommunicera med, går inte att styra eller sänka tempot. På långsidan mot stallet lugnar han sig något, fortfarande snabb galopp men inte sken, för att sen på kortsidan passera för nära staketet så min sko slår i staketet, vilket ger honom ytterligare en anledning att skena ivär på nästa långsida. Så fortsätter det varv på varv. Efter de 15 varven lugnar han sen ner sig och då är allt som vanligt igen?! Fullt ridbar igen utan minsta stress. Blir nog banan några månader till innan vi vågar oss utom inhängnat område....

Fram tills nu har jag bara åkt med i galoppracet och låssats som det var jag som bestämt att vi ska galoppera för att när han har sen gått att stanna varit nöjd med det lugnare tempot. Nästa gång planerar jag att när han ledsnar på att galoppera ska jag bara driva honom upp i ny galopp så det får bli lite jobbigt att springa. Får se om det har bättre effekt.

Men jag älskar min galning ändå, hoppas bara detta ska gå över snart. Tur att det är kurs i helgen


 
 
Ingen bild

G.

21 oktober 2009 13:33

Hmmm...låter bra med inhägnat område. Tur att du har bra balans och inte drattar av när han far iväg :-)
Kan tänka mig att alla står i kö för att få rida ihop med dig på kursen *skrattar*. Får ni rida i en alldeles egen grupp kanske? ;-)

 
Ingen bild

Chrissie

21 oktober 2009 19:32

Jag är helt övertygad om att Frakkur har hittat rätt ägare! Du älskar "din galning", du blir inte rädd och du sitter kvar! Klart han kommer att sluta upp med de där dumheterna då!!:-) Jag är mycket imponerad!
Hoppas ni får trevligt på kursen OCH att det går bra med pålle! Hälsa alla!
:-)

 
Ingen bild

Marie Löw

21 oktober 2009 22:12

Håller med, tur att det är Åsa som är Frakkurs människa. Någon annan människa hade nog blivit rädd för honom. Och balansen verkar det verkligen inte vara fel på. Eller modet. Eller envisheten. Eller skickligheten och kunskapen. Frakkur har tur han! ;-)

 
Ingen bild

åsa

21 oktober 2009 22:29

Ja, det finns några som hellre hoppar över kursen än blir placerade i min och frakkurs grupp. Men än finns det dem som går med på att vara på banan samtidigt.
Är mest rädd för att jag en dag ska bli rädd (konstig mening hm). Eller att jag faktiskt kommer att ramla av, inte säkert jag kommer upp igen då. Gäller bara att hålla tummarna att det aldrig sker.

 
Ingen bild

G.

22 oktober 2009 09:42

Förhoppningsvis känner ni varandra så bra den dag du ramlar av så att han inte blir rädd för dig och vice versa.
Han lär sig nog lita på dig så småningom! Och gör han inte det så hade nog ingen annan lyckats heller. Håller tummarna att han slutar med skenandet snart så att du vågar dig ut på lite roligare ridvägar än bara runt i paddocken :-) Kan man inte få se lite fler bilder på honom? Lycka till på kursen och hälsa alla!

 
Ingen bild

Marie Löw

22 oktober 2009 22:34

Jag vågar i alla fall rida med dig på kursen, Åsa! ;-)
Lite knäppgök är han med sina ryck, men jag är helt säker på att det kommer att gå bra! Farbror Nátann får se till att berätta för honom hur det ska vara, det gör han nog imorgon på ridbanan!

 
Ingen bild

Nina

22 oktober 2009 23:23

Å jag skulle absolut rida med er på banan! Jag skulle rida med dig oavsett vilken ev "galenpanna" du red på. Litar fullständigt på dig, eller kan det vara så att jag fulständigt litar på min häst ; )
Nej, det blir så här, jag litar på kombinationen!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina-Åsa - 21 december 2009 19:43

Odågan skötte sig i ungefär en månad, men förra veckan började han dra igen. Är inte jättekul när det är snö och risk för styltor... I går drog han i korsgalopp på banan, gissa vem som bad i kurvorna. Nästan så jag blev religiös på kuppen. Törs inte ...

Av Nina-Åsa - 15 november 2009 23:00

Helgen har bara rusat fram. Började fredagen med att morgonfodra i stallet, arbetade sen kväll på ett kaosdrabbat Civa, (fast det är kul med kaos!!!). På lördagen var det tvillingdop i Hallstahammar. Släkten växer, farmor har nu 17 barnbarn och 1...

Av Nina-Åsa - 6 november 2009 01:42

Har hittills aldrig haft en hälta på en häst som gått att bota. Aldrig någon hovböld, sårskada eller dyl. Så lite nervös var man ju ändå när hästen var blockhalt. Åkte direkt ut till stallet efter nattskiftet. Ringde och bokade ambulatoriska på väg...

Av Nina-Åsa - 4 november 2009 19:00

Då var hästen blockhalt. Telefonsamtal nu i kväll:Frakkur blockhalt, vill inte föra fram vänster framben. Ingen temp men varm på benet. Tur i oturen att en annan häst hade exakt likadan skada för två veckor sedan i samma hage. Och då förklarade v...

Av Nina-Åsa - 4 november 2009 08:17

Har varit dåligt med rödvins blogg på sistone, bloggen heter ju faktiskt hästar och rödvin. Men nu är det dax att fylla på förådet. Någon som kan rekomendera något kraftigt gott rött vin??? Hoppas på massor av läckra förslag när jag vaknar. God...

Skapa flashcards